tisdag 28 juli 2015

Den finlandssvenska bloggkollen

Blev utmanad av Elisabeth att göra en bloggkoll som så många andra finlandssvenska bloggare, så då bör jag ju göra det. Haha, kul annars att se när besöksstatistiken skjuter i höjden när Beth nämner länkar i sin blogg. Tack Beth! ;) 

Så...

Varför bloggar du?
För att jag inte kan sluta, det är för roligt, för viktigt att jag får utrycka mig i skrift. Jag försökte ju sluta för ett år sen men då kände jag ju att jag förlorade en allt för viktig del av mitt liv, vilket förvånade mig något. Började ju blogga på lunarstorm, sen blev det berusad.org och sen blogspot, så är väl rätt beroende dessutom efter att ha bloggat i typ 10 år.. 

Vilka bloggar är de första du går in på när det är dags att göra en bloggkoll?
Min läslista innefattar 20 bloggar, så jag läser nog allas uppdateringar. Dessa innefattar vänner och folk med jeppis-härkomst, träningsbloggar (Lofsan, PtFia, Dai Manuel), mamma/vardagsbloggar, hälso-/matbloggar (Oh she glows, hur bra som helst, thesweetlifeofmalin, paindemartin, honey and figs) samt inredningsbloggar (ex. no home without you)
 
En blogg du saknar i den finlandssvenska bloggvärlden?
En riktigt bra reseblogg kanske, med fina bilder å tips på ställen dit man kan åka.. 
 
Vilka bloggar läser du varenda dag?
Flödet och tiden avgör, överlag se fråga 2. 
 
Vilken blogg minns du?
Jag hade en gång ett ex som bloggade, hans blogg minns jag för att det var ju något man läste mycket då. Men det var för läänge sen :D
 
Vad är du trött på i den finlandssvenska bloggvärlden?
Är väl inte direkt trött, läser ju bara det jag vill läsa. 
 
Vad är det bästa med den finlandssvenska bloggvärlden?
Verkar ju överlag vara en väldigt stödjande gemenskap! 
 
Om du skulle få ge ett pris åt en bloggare, hurudant pris och åt vem?
Kanske till Linda som tar upp det här med psykisk ohälsa på ett väldigt moget sätt! 
 
Om du skulle vara tvungen att ge ett pris åt din egen blogg, hurudant pris skulle det vara?
Oj så svårt! Kanske "årets vardagsfilosof", haha. Flummar ju till det rätt ofta. 

Om du skulle få ta en kaffe med en finlandssvensk bloggare, vem skulle du välja då?
Jaaa... Kanske cloudberryslife som jag nyligen börjat läsa.. Hon verkar glad å ha lite samma intressen som jag :) 
 
Varför tycker du finlandssvenska bloggar är viktiga?
För att stärka den lilla finlandssvenska gemenskapen och utveckla mer öppen kommunikation om saker som verkligen engagerar oss.
 
Vilka bloggar går du in på när du ligger och slösurfar? Dvs inte varje dag men nu som då?
Sara Backs blog och bloggar via sevendays. Bloggar som ploppar upp i FB-flödet.
 
Vems blogg kommenterade du senast? Och vad skrev du?
På paindemartins blogg. Man kunde vinna hans kokbok, haha :D
 
Är du överlag bra på att kommentera andras bloggar?
Inte alls, men läser gärna andras kommentarer.
  
Vad är det bästa som skulle kunna hända i den finlandssvenska bloggvärlden?
Att den skulle bli mer inkluderande. ibland kan jag känna att det är en viss innegrupp med en viss stil som styr diskussionen, skulle säkert vara må bra av å bredda den :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar