söndag 20 september 2015

Stadsglädje

Halloj!
Igår var en riktigt skön lördag som firades främst med Johi. Fast vi bor i samma stad ses vi inte så ofta, båda har vi ju fullt upp på varsitt håll å jobbar långa dagar. Men i helg har vi haft en rikti traditionell tjejhelg. På fredan såg vi på Skavlan å hade lite fredagsmys med chips å rödvin (konstig kombo, men de funka!).

Igår for vi på stan å tog tunnelbanan till Södermalm. Första stoppet blev Söderhallarna, saluhallen i Söder där jag skulle köpa lite grejs från the English Shop. Allteftersom hösten anlänt har jag tänkt på afternoon-tea med scones, marmelad å clotted cream, vilket man ju inte hittar på andra ställen än i en engelsk butik.. Å visst hittade jag det! Butiken var ju helt underbar å mycket större än jag tänkt mig. Kändes lite som att gå tillbaka till London (som planen är att vi ska besöka igen snart!). Jag köpte med mig clotted cream, pumpapure och jästextrakt, saker man sällan finner i normi-kauppa. 

Sen styrde vi kosan till St:Eriksplan, där vi beundrade de vackra fasaderna och drack en fantastisk kaffe på Cafe Levinsky

De hade alltmöjligt gott i sitt sortiment, men jag fastnade för deras äppelpaj. Dit går jag gärna igen, t.ex. på brunch. 

Sedan gick vi lite vilse i Norrmalm tills vi hittade tillbaka till hötorget. Johi gjorde mig bekant med Urban Deli med all sin ekologiska, superfräscha mat. Jag köpte med mig två olika granolas samt en prisbelönt choklad.

På kvällen ville vi till något mysigt ställe på en och blev tipsade av min Stockholms-vän Helena om Orangeriet vid Mälarstranden. Å mysigt var bara förnamnet! Stället välkomnade oss med sitt oranga sken, sina brasor och apelsiner som var del av dess otroligt fina inredning. 

Därefter gick vi genom stan i en timme före vi var nöjda för kvällen och tog tunnelbanan hem. 

Av allt som lämnar kvar av dagen är hur vi fortfarande har svårt att tro att vi bor här och får fascineras å ta del av allt det vackra. Ändå så känner vi oss redan så hemma som man bara kan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar