fredag 16 oktober 2015

Do's and don'ts när du köper bostadsrätt

Efter köpet av vårt livs första bostadsrätt  och genom att vi nu antagligen är skuldsatta resten av livet så har vi ju samlat på oss en drös med *vuxenpoäng*  och erfarenhet. Den här erfarenheten rikare tänkte jag dela med mig lite do's och don'ts när det gäller att köpa bostadsrätt i Stockholm. 

Jag minns trots allt att jag som barn (dvs typ 10år sen) undrade hur vuxna egentligen vet allt om sånt och om skatter osv. Nu när jag är vuxen har jag trots allt förstått att 1. vuxna vet inte, 2. de frågar andra personer som vet, 3. de googlar, 4. de lär av sina erfarenheter, samt 5. de tror att de vet fast de inte vet. 

Men jaa. Ska man köpa en bostadsrätt,
DO:
1Ha äckligt myki pengar
2. Var beredd på att du inte får din drömlägenhet om inte punkt 1.
3. Var beredd på att banken kan lova mer än de siståslutligen lånar ut. Säkerställ med banken långt på förväg att de verkligen kollat upp allt så de verkligen kan ge ett lånelöfte när det verkligen gäller. 
4. Ha ett förutbestämt tak på hur mycket du ska buda på varje bostad. Det är lätt att man tänjer på alla sina gränser i känslosvallet.
5. Ta reda på så myki som helst om försäljarens önskemål. Att lova något utöver det extra (t.ex. beträffande inträdet, snabbt kontraktsskrivande) kan vara avgörande.
6. Stay cool. Det är verkligen inte det lättaste, men det lönar sig. 

DON'T:
1. Var (inte) naiv. Verkar det för bra för att vara sant så är det antagligen det. 
2. Tro (inte) att du är den enda som bjuder på en lägenhet. När du minst anar det nappar någon annan.
3. Tro (inte) att det finns en enda strategi för att vinna en budgivning. Strategivalet är helt beroende på vem du har emot dig och dens ekonomi.
4. Bli (inte) för emotionell investerad. Joo, du älskar den. Men hej, vi är i Stockholm! Det är bara en av flera fina lägenheter, det kommer fler. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar