onsdag 11 november 2015

50 saker jag att känna tacksamhet för

Jag började året med att skriva en tacksamhetsdagbok. Varje dag skrev jag en dag jag var tacksam för, just den dagen. Efter ett tag glömde jag bort listan och att hålla tacksamhetsdagbok, så där som det lätt kan bli. Men jag sparade listan på mobilen och när jag har känt att allt är bara skit så har jag tagit fram listan. Å då känns det nog så mycket bättre. Det är inget konstigt egentligen, vetenskap visar att lyckliga mänskor känner och visar ofta tacksamhet.  

Det finns så mycket att känna tacksamhet, både i det stora och det lilla. 
Det jag kan konstatera med det mesta jag är tacksam för är inget jag förtjänat, det är saker jag blivit given. Det är sällan saker som kostar, utan oftast helt gratis. Å det är långt ifrån det extraordinära som jag är tacksam för, utan det vardagliga, enkla. De där små stunderna av: det där kändes bra. Om vi lyckad ta vara på de stunderna, stanna upp, njuta av dem å känna tacksamhet.. då tror jag vi har goda chanser att bli och vara lyckliga.

De 50 sakerna jag känner tacksamhet för är...  

1. Att inte behöva göra någonting.
2. Att få vara frisk
3. Att ha någon att kramas med
4. Att ha ett hem som man trivs i. 
5. Att ha vänner som ställer upp
6. Att vara fri att göra vad jag vill
7. Att kunna å få sova gott
8. Att bli bjuden på middag
9. Att känna sig redo att gå vidare.
10. Att få prata ut.
11. Att skriva av sig.
12. Att bli berörd.
13. Att inte vara ensam.
14. Att sätta händerna i en deg.
15. Att våga be om hjälp.
16. Att bada bastu
17. Att kunna acceptera sig själv
18. Att finna lugn å ro
19. Att känna arbetsglädje
20. Att kunna bara vara
21. Att hitta nya löpspår
22. Att äta frukost i lugn och ro
23. Att missförstånd som reds ut
24. Att bara vara
25. Att ha drömmar
26. Att få egentid
27. Tulpaner
28. Att få avsluta
29. Att inte behöva något
30. Att ha modet att se sanningen
31. Att ha goda syskonrelationer
32. Okända som tar kontakt 
33. Att ha en lyckad dag på jobbet
34. Att ha hjälpsamma kollegor
35. Att prata med pappa
36. Helgkänslan
37. Kravlöshet
38. Att städa rent
39. Ett samtal med Josso
40. Att få skapa och ge uttryck för kreativitet
41. Höstsol
42. Bullar på jobbet :)
43. Att äta en lyxig middag
44. Att bli masserad
45. Att känna sig morgonpigg
46. Att köpa något man länge velat ha.
47. Att ha en ledig kväll
48. En bra bok
49. Tända ljus.
50. Tacksamhet över att känna tacksamhet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar