måndag 14 december 2015

Bästa julgåvan

Varning till känsliga (sprutfobiska) läsare! 

Har nämligen vart å gett blod idag. Sjukskötarna är så moderna så de bad att de skulle få ta en bild med min telefon för att lägga den på instagram med haschtaggen #bästajulgåvan. Sen kom jag på att det kanske inte är schysst mot alla som inte tål sprutor att jag flashar med sånt i instagramflödet, men här har jag ju iaf varnat.

Men jag förstår deras tänk med att sprida budskapet om blodgivningens värde. Vad kan vara bättre än att ge lite av mitt blod åt någon som kan behöva det? 30min av mitt liv och 0,5liter blod är inget för ett liv. Jag påstår inte att jag räddat något liv men utan all blodgivning så skulle definitivt någons liv ej räddas. Det handlar om det kollektivt goda. 


Min syster födde för en vecka sen en härlig liten flicka till världen. Att tänka sig att någon i hennes position skulle kunna få mitt blod får mig lite glad. Eller vem som helst annan som kan behöva det, för den delen. 

Helt osjälvisk är det alltså inte, blodgivandet. Jag mår bra av att göra en god gärning. Det är vetenskapligt bevisat att det är så, dessutom. Å så får man lite gott med sig hem. Å skänka ett bidrag till SOS barnbyar. 

Bara win-win det här mee blidgivning alltså. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar