lördag 2 januari 2016

Ett försök

Jag har inga nyårslöften i år. Jag kommer inte delta i 100 dagar utan socker, jag kommer inte bli vegan, jag kommer inte ha en vit månad och jag kommer inte försöka mer än vanligt att ta hand om min hälsa. Allt sånt går under kategorin balans i vardagen som jag håller även när det går i överdrift med något ibland, för även överdrifter kan vara del av balansen. 

Men en sak gjorde jag igår. Å det var att radera fb, instagram och pinterest apparna från telefonen. Den enda sociala medien jag nu kommunicerar via är bloggvärlden.

För hur länge vet jag inte. Kanske en vecka. En månad. Eller ett år? Jag har ingen plan. Det är kanske mer ett test. Ett test i hur det känns att vara utanför och på så vis mer innanför vad jag själv vill ha utav livet. För jag tror vi påverkas av alla ideal vi ser i sociala medier. Av allt som andras liv ser ut att innefatta. Å om inte det så påverkas vi av tiden vi lägger på att scrolla framom att vara närvarande i nuet.  

Jag är rädd för att förlora alla mina värdefulla timmar av liv meningslöst scrollande genom ett ständigt flöde av mer eller mindre relevant info. Helre tillåme framom en tv. Eller läsande bloggar jag verkligen vill läsa. Vem vet, jag kanske inte alls minskar min skärmtid genom att radera dessa. Men jag vill försöka. För mitt liv är för värdefullt för att inte uppleva. Inte bakom en kameralins, inte bakom en text som bara berättar den underhållande delen av upplevelsen, utan här och nu. Å det här är ett litet steg i riktning mot att återta kontrollen. 

Helre choklad å tidningar än fb, instagram å pinterest. Utan tvekan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar