onsdag 27 januari 2016

Stress-signaler

Har idag vaknat för tidigt och följdaktligen känt mig alltmer stressad. När jag på anställningsintervjun till mitt nuvarande arbete blev tillfrågad kring mina stress-signaler och min "stresstålighet" förklarade jag som det: när jag är stressad är det sömnen som jag märker det tydligast med. Jag har ju oftast en väldigt bra sömn, men när stressen kommer så är sömnstörningar det som sätter igång "den negativa stress-spiralen" och som säger mig att nu är det dags att ta det lugnt och skala av lite. 

Hittills på jobbet har min sömn å stressnivå varit mycket bättre än på praktiken och i mitt tidigare arbete. När min chef följdaktligen frågat kring mina stressnivåer har jag därmed nästan känt lite dåligt samvete för att jag inte känt mig riktigt stressad, förutom kring jul då. För om god stresshantering förutsätts för jobbet, så behöver man ju känna sig stressad först, för att visa att man kan hantera den, eller? 

Jag har alltså funderat kring olika faktorer som gjort att mina stress-signaler "uteblivit": 
- Har jag inte varit tillräckligt ambitiös då jag inte känner mig riktigt stressad?
- Har jag blivit bättre på att minska stressande faktorer genom att bli bättre på att fråga om hjälp, strukturera/organisera mitt arbete och sänka mina krav?
- Fungerar min arbetsplats så bra att jag inte behöver stressa "i onödan"?
- Har jag skalat bort för mycket av min fritid för att få tillräckligt med "återhämtning"? 
- Har min goda sömn varit en skyddsfaktor mot stress och inte tvärtom?

Det här är vad jag kommit fram till iaf:
- Jag är definitivt inte immun mot stress, men jag utsätts inte för lika stressande situationer nu som tidigare. Här handlar det mer om effektivitetskrav å smärre misstag än något livshotande när det krisar sig.
- Faktorer i privatlivet påverkar stressnivån. Om det finns stressframkallande faktorer även privat är det svårt att få nödvändig återhämtning på jobbet.
- Att "grundtryggheten" hotas, dvs huruvida jag får fortsätta eller ej å dyl., påverkar min stressnivå mer än stressmoment i själva arbetet. 
- Inget arbete eller pengar är värt utmattning eller att livskvaliteten försämras. Å speciellt inte ett arbete som man riskerar förlora ändå. 

Å det här är vad jag kommit fram till att jag behöver göra när mina stress-signaler blir tydligare:
- Värna om bra kost, sömn å lagom mycket motion.
- Skala av allt överskott både i arbetet å i privatlivet.
- Konkretisera å prioritera mina arbetsuppgifter, som "vilka 3 saker ska jag ha klart idag/denna vecka"
- Söka stöd i kollegor å vänner. 
- Unna mig avkoppling och saker som stödjer återhämtning, såsom att ta friskvårdstimme, varma bad och massage

Övriga stresshanteringstips mottages gärna :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar