fredag 12 februari 2016

Minimalism.

Minimalism är något som verkligen tilltalar mig. När jag är stressad och i obalans behöver jag ofta återvända till minimalistiska principer. Jag har ju tidigare pratat om hur jag älskar att slänga bort saker, just det ger mig minimalistisk glädje, ja, nära på lycka. En annan sak är att köpa så lite materiellt å istället fokusera på kvalitet å att äga bara sånt som får mig att hoppa ett litet lyckoskutt varje gång jag använder/ser prylen. Upplevelsen som jag bär på när jag gör mig av med saker är att bli fri bojor som binder mig, att få klarhet i tillvaron. 

Vad är då minimalism? 
Utgående från en av de mest talande poddar å bloggar jag hört/läst på länge, (se theminimalists.com) förklarar jag det så här:
- minimalism är ett sätt att nå ökad frihetskänsla. 
- minimalism är ett sätt att göra mer medvetna val.
- minimalism är ett sätt att göra sig av med överflödigt och fokusera på vad som är viktigt.
- minimalism är ett sätt att få mer livsuttrymme och tid.
- minimalism är ett sätt att skapa mer och konsumera mindre. 
- minimalism är att söka lycka i livet själv och inte i materia.

Ofta märker jag att jag blir bara stressad av att äga mer. Av att ha ett överfyllt klädskåp med inget att ha på mig. Av att ha ett överfyllt kylskåp med inget att äta. Av att ha en fylld kalender men inget som ger mig glädje. Av att träffa en massa mänskor men aldrig mötas på djupet. Av att ha ett överfyllt skrivbord men inget som blir gjort. Av att ha relationer där man känner sig bunden i en roll eller förväntning. 

Tänk dig istället. Att äga mindre, men att allt du äger har ett verkligt värde för dig. Av att äga några plagg, men där du trivs med dem alla oavsett vilket du väljer. Av att allt i ditt tilltalar dig, men bara till den grad att den gör dig å din kropp nöjd. Av att ha en kalender som aldrig stressar dig. Av att känna att varje möte med en person får dig att utvecklas på något sätt. Av att ha ett skrivbord som alltid bara rymmer det du just nu håller på med. Av att bara ha relationer där man känner sig fullständigt fri att utvecklas åt vilket håll man vill. 

Jag vet inte, men jag tror att vårt samhälle skulle må mycket bättre av mer minimalism. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar