måndag 1 februari 2016

Plats i syskonskaran

Hej hej! Här snörvlar och hostar jag å på och känner mig lagom slö för att tycka att min miniförkylning är en tillräckligt bra ursäkt för att vila från träning. Vackert så. Lidingöloppet är ju om 6mån, så nog hinner jag träna då jag blir frisk. 

Kul att vara på gång i jobbet dock. Idag var vi på lunchföreläsning å hörde på en studie med ett massivt sampel (vi pratar 3miljoner deltagare) som kommit fram till att: 
- äldre syskon är smartare OCH begår fler våldsbrott än yngre syskon i syskonskaran
- att ha systrar gör en smartare, men inte bröder
- syskon uppväxta i familjer med fler barn är dummare än i familjer med färre barn.
- Allt detta är förstås gruppskillnader å säger inget om individuella skillnader.. T.ex. vägrar jag att acceptera att jag skulle vara minst intelligent i vår syskonskara, hehe. 

Det finns ju många teorier om varför det är just så här men jag tycker själv det är mycket intressant och jag tror ändå ett dylikt sampel måste belysa något... 
Själv har jag inte haft den intellektuella fördelen att vara äldst, men som yngst av fem har jag på basen av ett googlande haft fördelen att:
- bli bortskämd av mina föräldrar
- vara rolig, social och charmig
- vara sentimental och förlåtande
- ha en mer uttalad tävlingsinstinkt
- ha inställningen att ”allt ordnar sig”
- vara extra kvinnlig tack vare att jag är yngst av fyra syskon
- vara impulsiv, älskar förändring och spänning. 
- vilha ha vägledning och bekräftelse av andra
- Vill bli vägledd av kvinna eller man mest för att vara säker och ha skydd. 
- Får en optimal partner i en äldsta bror. 

Vad tror ni? Finns det viss likhet mellan syskon i samma position i syskonskaran?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar