torsdag 17 mars 2016

Om konsten att säga JA

Ofta talas det om vikten av att kunna säga NEJ, eftersom gränser och begränsningar behövs för att vi inte ska bli överarbetade och överbelastade. Det verkar rent av finnas en allmän bild av att om vi duktiga flickor bara lär oss att säga NEJ, så kommer alla våra problem lösas. 

Men på senaste tiden har jag insett en minst lika viktig färdighet är att kunna säga JA till saker! Det finns så många som "NJA:ar" sig genom livet och aldrig går riktigt in i något. Man undviker saker, för man känner inte riktit att man har resurser till ännu en sak, eller känner sig osäker kring om det är "värt besväret". Men vet ni, då blir man aldrig heller bättre! Då går man miste om livet! Då missar man chansen! 

I år har jag sagt JA till mycket. Jag har sagt JA till att leda kurser jag aldrig lett förut. Till att föreläsa om saker jag inte helt behärskar till fullo. Till att köpa en lägenhet, även om man nu har lån man aldrig kommer kunna betala av. Till att sätta mig i sammanhang där jag ingen känner. 

Jag har sagt JA till saker jag inte varit speciellt bra på och inte heller alltid lyckats så bra med, men ändå ångrar jag det inte. För något händer när vi säger JA. Ett "nej" grundar sig ofta på regler å begränsningar (Jag kan inte/ Jag borde inte / Jag törs inte), ett "JA" öppnar möjligheten till utveckling och livskvalitet

När jag säger JA till något som utmanar och/eller glädjer mig har jag något relevant att backa upp mina NEJ med. Tror jag på att jag har något värdefullt att fylla mina dagar å lägga mina resurser på, blir det lättare att säga NEJ till saker som inte tillhör den kategorin. Jag behöver inte längre fylla ett tomrum inuti med att söka bekräftelse från andra. Jag uppskattar och tar mitt liv på allvar, alltså är det värt att avsätta tid å energi på. Därför blir jag inte heller fast på arbetet, därför behöver jag inte heller dricka mig full, därför behöver jag inte vara bitter. Jag behöver inte detta, eftersom jag tar mina behov på allvar!  
Idag anmälde jag mig till Lidingöloppet och Womens Health Half Marathon. Det var att säga JA, även om jag är rädd. Men ännu räddare är jag för att gå miste om livet. Ännu räddare är jag att leva någon annans liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar