fredag 24 juni 2016

4 listan

Beth utmanade mig att fylla i den vandrande 4 - listan,  så jag ställer ju gärna upp!

4 platser jag bott:
1. Vikarholmen. Från 2 framtill 19åå bodde jag i det första huset när man svänger in på Vikarholmsvägen. 
2. Mariehamn. 1,5 år jobbade jag och skrev min gradu på denna ö. Tyvärr fick lite klaustrofobi mot slutet. Int så att det inte skulle ha varit bra å, jag tror bara vi stannade där ett halvt år för länge.
3. Åbo. Min studieort. Som en gång kändes så hemma och numera känns så litet och grått. Men den kommer alltid ha en plats i mitt hjärta.
4. Helsingfors. Under en sommar före Ålandsflytten bodde Viktor och jag i Hesa. Jag trodde aldrig jag skulle trivas i Hesa, men det var faktist rätt mysigt.

4 ställen var jag arbetet:
1. Lunds Glasservice. Här jobbade jag varje sommar från 7-17åå som alltiallo. Arbetsmoral är väl vad jag lärt mig mest där.
2. Prismas Blombutik i Jeppis. Världens kanske tråkigaste jobb? Som tur kunde jag läsa på prov samtidigt. #arbetsmoral
3. Ungdomsarbetare på Raide Ry. Under mina studieår hann jag resa runt i Finland allt mellan Utsjoki och Ekenäs och prata med unga om vad man ska känna till om alkohol och droger. Här lärde jag mig om min stil att föreläsa, dvs att jag föredrar dialog framom monolog.
4. På Kårkulla som vårdare. Det här är det sommarjobb jag trivts mest med, vilket överraskade mig totalt. Det är få ställen jag träffat på så härliga mänskor! Här lärde jag mig omsorg om andra på ett sätt jag inte tidigare upplevt.

4 saker jag älskar:
1. Löpning. Hur löpningen känns, vad löpningen gör för mitt mående.
2. Att bli masserad. Ett mål i livet är att bli så rik så jag har råd att bli masserad varje vecka.
3. Stunder av frihet. Det här är typ världens flummigaste sak att älska, men jag älskar stunder där jag bara känner att alla möjligheter är öppna för mig och jag är fri att göra vad jag vill.
4. Ljumma kvällar på balkongen. Det är så härligt att bara sitta och mysa och filosofiera om livet.

4 ställen jag har varit:
1. Thai Mahal. Efter studenten bodde jag hos olika värdfamiljer och reste runt i Indien i 6 veckor. En resa jag aldrig glömmer
2. I Slovenien å träffat psykologstuderande från Turkiet och Slovenien. Ett helt fantastiskt vackert land! Res dit!
3. På Matti Nykänens VIP-rum.  Det här är antagligen inget att skryta om men ändå så pass originellt att det är värt att nämna.
4. I Edinburgh Castle. Dock var det häftigaste med den resan sconesen med clotted-cream i caféet. 

4 saker jag älskar att äta:
1. Frukost i alla dess former. Finns ingen bättre måltid än frukost helt enkelt.
2. Glass. Önskar jag vore mer kreativ men alltså det är bara såå gott! Idag har jag mumsat på ekologiska Järnaglass med blåbärssmak och säger bara OMG! En ny favorit!
3. Fabriques Bullar. Himmelriket på jorden.
4. Fammos mat. Å vad jag saknar det.

4 saker jag älskar att dricka:
1. Kefir. Gör min mage glad.
2. Smoothies.
3. Pepsi Max. Har aldrig smakat något godare än den avdankade Pepsin på Stockholm Marathon, fast det var nog kontexten som gjorde det.
4. Somersby Cider under en bastukväll.

4 personer jag hoppas gör den här listan: 4 personer som vill göra den, men som inte blivit nämnda på någon annans blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar