torsdag 2 juni 2016

Bluffsyndromet

Ni vet den där rädslan som många lider av, rädslan av att bli avslöjad och bestraffas för att man inget egentligen kan, att det är tur och inte skicklighet som gjort att man nått sina framgångar. Jag tror jag kanske lider av det. Bluffsyndromet som det så fint heter drabbar framförallt "duktiga flickor" och personer som har väldigt höga krav på sig själv. Check, check.

Som ett resultat av bluffsyndromet ältar jag vidare på arbetsrelaterade uppgifter då jag undrar huruvida jag gjort rätt bedömning, vilket skapar stor stress. Jag vet att jag gör ett bra arbete på en del områden, men jag känner samtidigt att jag aldrig kan ha full kontroll, jag måste alltid acceptera ett visst mått av osäkerhet, att jag faktist inte alltid vet. Men det är så svårt.

Saker man kan göra för att minska denna tendens:

- öva sig på att vara "good enough", acceptera att man gör misstag

- förträng inte dina självkritiska tankar, utan besvara dem med självmedkänsla dvs med samma medkänsla som man skulle t.ex. rikta mot en vän.

- glöm inte att njuta och leka emellanåt, inse att du är värd att få släppa allt vad arbetet innebär. 

- ta till dig när andra säger att du gjort något bra, men lev inte på andras bekräftelse.  Lär dig att bekräfta även dig själv.

På tal om nåt helt annat. Godaste kvälksbiten :

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar