söndag 12 juni 2016

Saker jag behöver jobba på

Som tidigare nämnt fanns det ju flera saker jag gjorde bra med min maratonlöpning. Men det betyder ju inte att allt har varit det. Jag har funderat mycket på vad jag skulle kunna göra bättre i framtiden, å här är några saker:

1. Våga pressa mig mer. Jag är i grund och botten en bekvämlighetsmänska. Jag tycker om när allt går skönt och jag inte behöver pressa mig desto mer. Jag tror samtidigt min förmåga att "skynda långsamt" är en av orsakerna till att motivationen varit hög och skaderisken låg, men kan ändå känna att jag borde bli bättre på att ta ut mig ordentligt.

Förslag på lösning: 1. Låta någon annan hålla i piskan. Det finns ett skäl till varför man anlitat PT eller tränar i grupp med tränare. 2. Skaffa pulsklocka så man kan se hur mycket man verkligen tar ut sig och anpassa träningen efter det.

2. Förbättra löptekniken. Jag har tänkt att eftersom jag inte fått några löparskador borde det ju innebära att min löpteknik är ok. När jag såg videos från maratonloppet insåg jag att min teknik åtminstone inte ser bra ut. Jag kände även efteråt att min nacke var sjukt spänd, vilket jag tror beror på att jag spänner mig.

Förslag på lösning: Ökad medvetenhet om min teknik och om vad som är god teknik. Öva tekniken speciellt på återhämtningslöppassen.

Det går säkert att hitta fler saker jag kunde förbättra, men här är nu två viktiga delar. Det är bra att inte börja för stort med förändringar, utan att ta det i små steg, på rimlig nivå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar