torsdag 1 september 2016

Att äga sin lycka

När jag inte har något konkret som jag bara måste skriva om har jag ofta tänkt att det vore roligt att ha en ordentlig kamera och kunna fotografera ordentliga bilder att dela på bloggen. Tror jag skulle ha rätt bra öga med sånt bara jag skulle börja på.

Jag fastnar dock ofta i funderingar på vilken kamera som är rätt och om jag verkligen skulle ha så mycket glädje av den som den verkligen är värd, eller om den skulle bli ännu en sak som tar energi ifall den inte används.

Jag vet inte hur det är med er, men för mig tar det mycket energi att äga saker som inte används eller "älskas" desto mer. Speciellt om de varit dyra eller tar mycket plats. Jag mår på ett sätt psykiskt dåligt av lådor som är fulla med saker som jag inte har koll på eller skåp som döljer maskiner jag använt högst nån gång. Av att äga t.ex. kläder som inte ger mig större glädje eller praktisk nytta.

Det är därför jag får sån energi av att äga mindre och göra mig av med saker jag inte använder. Få saker ger mig sånt lugn.  Det är därför det här med minimalism tilltalar mig så mycket.

Det bästa i livet är ändå gratis. Som att njuta av det som händer mitt framför en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar