torsdag 8 september 2016

Ifrågasätt din stress!

Jag var på promenad med en vän idag och vi diskuterade en specifik stresshanteringsmetod som vi båda använt oss av. Jag tycker det är riktigt verksamt just för att det både är skitlätt och skitsvårt samtidigt. Lätt för att alla kan göra det, svårt för att det är motsatsen till vad vi vill göra vid stress.

Du ska använda det helst varje gång du märker att du är uppstressad, hjärtar bultar snabbare, du är under tidspress och tänker tankar som att "shit shit shit, jag kommer aldrig hinna" å dylikt. Du behöver inte egentligen vara jättestressad, det räcker med att du känner eller har tankar som du kopplar med stress (om du inte vet hur du känner, tänker och reagerar vid stress bör du lämpligen stanna redan här och utforska det under den närmaste veckan före du går vidare i övningen ).

Metoden: I stressfyllda situationer ska du öva dig på att agera helt tvärtom ditt stressiga jag.

Skyndar du dig - gör dina rörelser långsammare
Andas du snabbt - ta djupa, långsamna andetag
Slänger du i dig maten - ät långsamt och medvetet
Har du bråttom någonstans - testa att gå dit så långsamt som möjligt
Tänker du negativa tankar - öva på att tala till dig med medlidande
Har du svårt att hinna med allt - ta bort det mesta
Har du inte tid att ta en paus - ta en paus!

Förstår ni idén?
Genom att agera tvärtom ifrågasätter jag huruvida min stress verkligen är hjälpsam.
Om jag alltid pressar mig mer vid stress lär jag ju mig att det lönar sig, å kommer antagligen pressa mig än mer i framtiden. Det finns många osunda ideal som skapar stress, men du väljer själv om du omfamnar dem eller ifrågasätter dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar