lördag 24 april 2010

suuk

Jag ligger under filten i vardagsrummet aka mitt rum med en laptopp i famnen o sörplar mitt morgonkaffe. Det är lördagsmorgon, mitt huvud dunkar och händerna skakar när jag skriver. Nej, jag har inte krabbis, jag är suuk.

Suuk, för att förkylningen sitter i ännu och jag vaknade med en täppt näsa och en feberskänsla som sköljde över mig. Svettas i nacken, varm och trött. Ja, ni vet hur det känns. Inte allt man önskar känna när man vaknar halv tio en lördagsmorgon.

Men att vara suuk har sina fördelar. När jag var sju fick man vara borta från skolan, titta på tv och ligga på soffan medan andra läste om Ola, Elsa och Leo. Jag brukade titta på mina tecknade VHS. Oj, plötsligt började jag sakna mina barndomsfilmer. Snobben, lejonkungen 2, samt en massa andra jag B-barndomsfilmer jag inte kommer namnet på längre. Undrar om vår VHS där hemma funkar längre.

Nuförtiden har suuk fått en helt annan betydelse. Man är sur för att man missar välbehövd träning inför strandsesongen . Man sörplar litervis med soppor, försöker få i sig c-vitamin och dricker vatten, te, kaffe om vart annat för att fösa ut förkylningen ur kroppen. Som att förkylningen var några tecknade miniatyrgubbar med vapen som simmar runt på en flotta i magen varför man genom att dricka tillräckligt kan få flottan att skjutsas ut i toaletten. Jag gillar den bilden.

Samtidigt är jag glad för att förkylningen får mig att lugna ner mig. Jag känner inga måsten. Jag kan ligga och göra ingenting, behöver inte gå ut för att njuta av den efterlängtade vårsolen, behöver inte träffa människor. Det gör en lugn, man har inga förväntningar som behöver uppfyllas som förkyld. Fast skulle förkylningen hålla i sig längre än en vecka skulle jag bli rastlös, förstås. Men just nu njuter jag av min lördagsmorgons lugn. Att vara suuk är ok.

Svinflunsa??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar