tisdag 10 augusti 2010

snooze mänskor


Tillhör också du gruppen "snooze-knappsmissbrukare"? Dvs, personer som sätter på snooze de första fen gångerna telefon alarmklockan ringer på morgonen. Jag gör det. Insåg det i morse när jag blev nästan försenad från allt av att jag tryckte en gång för mycket på den, för att inte förglömma alla de gånger jag tryckt i misstag på "stop alarm" i stället för "snooze" och DÄRFÖR blivit försenad från jobbet..
Insikten fick mig att filosofera. Snoozar jag med annat i mitt liv också? Kan snoozandet generaliseras till hela mitt liv? Till mänskligheten? En ovanligt tråkig arbetsdag och jag har redan delat in mänskligheten i olika undergrupper. Här är resultatet:
1. Snooze-gruppen.
Hit tillhör alla de som istället för att ta tag i livet flyttar fram allt för att av bekvämlighetsskäl ligga kvar på stället ens för ett litet tag. De vet vad som ska göras men tycker man lika gärna kan dröja kvar ett tag till, men lyckligtvis kommer dessa mänskor att hinna med det de skall (om än inte precis allt) i sista stund..

2. Stiga upp direkt- gruppen
Hit hör personer som med det samma de får ett nytt projekt ska få något att ske och det nu med det samma. De väntar inte på att andra ska uppvaknas utan tar tag i det här och nu, oavsett omständigheterna.

3. När nån annan väcker- gruppen
Denna grupp vaknar inte till alarmet, även om de hör det. Ibland använder de snooze knappen och flyttar fram saker, men i vanliga fall kommer dessa inte på att göra något förrän någon gnäller på dem, drar i dem eller hotar.

4. Den sömnlösa gruppen.
Dessa personer behöver ingen väckning, eftersom de hela tiden är upp i varv. Deras projekt är deras liv och när de inte håller på med det ena håller de på med det andra. Dessa får gjort mycket, men är kanske inte så effektiva pga. sömnbrist.

5. Den försenade gruppen
Dessa personer vet precis vad deras mål är, men kommer aldrig dit. De låter projekten och livet glida ur händerna eftersom de saknar motivation och vilja. Dessa personer vaknar ofta när de är femtio och märker att allt de verkligen ville göra kan inte längre göras pga. det är för sent.

6. De som aldrig vaknar- gruppen.
Sorgligt nog finns det personer som aldrig vaknar. De ligger kvar på ruta ett.

7. De som vaknar för tidigt- gruppen.
Personer som alltid är steget före och som egentligen inte behöver något alarm. De vet vad de vill, men låter sig inte stressas. Dessa personer har ofta visioner som andra först inte förstår eftersom de inte nått lika långt ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar