tisdag 12 oktober 2010

husliga heidi.


Det är tisdag och den första snön har nått österbotten. tydligen har den nått åbo också, men jag bara har missat det. Jag har dock inte missat att det är j'klit kallt ute, så kallt att jag inser att vinterjackorna får söka sig fram. Jag granskar min garderob och suckar. Behöver en ny mössa. Men framförallt behöver jag sy fast knapparna på mina vinterjackor.


Så jag börjar dagen med att sy fast knappar, sy söndriga byxor och skor (!). Känner mig som hedersmedlem i sy-juntta när knapparna faktist sitter på plats efter en timmes kämpande. Jag visste väl att jag hade öga för att sy, fastän min handarbetslärare först gav mig en åtta i handarbete efter ett halvårsgnällande från min sida. Jag var en evig sjua i handarbete, trots ett evigt sommararbetande med just att sy och hantverka. Tänk då hon skulle se mina jackor nu!


Fortsatte i det husliga med att städa lägenheten, diska och skura. Inväntar nämligen fint besök av dansande väninnor. Och för att ha något att bjuda på gjorde jag en paj enligt farmors recept. Naturligtvis gjorde jag det klassiska misstaget att sätta en dl istället för en matsked av ingredienser, men jag tror det blev bra, iaf SER det fint ut.


fint, eller hur? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar