måndag 15 november 2010

After Eight före åbo.

Världens bästa café i jeppis är helt klart After Eight. Jag misstänker andra cafér i jeppis har fått nys om att jag gör en lista över de bästa caférna, för jag fick en dubbelt så stor portion glass vid ett café än vad jag vanligen brukar få. Men jag är icke så lätt mutad att detta skulle räcka för att jag skulle ta med caféet i min lista även om de är top 3 när det gäller jeppiscaféer.

Men tillbaks till After Eight. Jag värms inombords när jag tänker på det. Det var min fredagsbelöning under sommaren att gå på sweet friday besök dit med vännerna efter hårt slit på jobbet, nu när jag bor i åbo försöker jag få in ett after eight besök alltid då jag besöker jeppis. Under sweet friday serverades olika bakverk med en kopp kaffe/te för 2,50.

Så även denna gång.

Före 15.18-tåget (som blev 15.38-tåget: VR i mitt hjärta) tog jag en sista möjlighet att sätta mig ner och avnjuta en iskaffe. Eftersom detta inte fanns tyckte jag att jag hade en godtagbar ursäkt för att ta en av deras lovely chokobakelser (det var ju farsdag igår och då blev det ju en och annan bakelse...men det var ju igår) och en kopp världens bästa parisienne. Satte mig ner med en tidning från deras fantastiska urval design-, musik- och lifestyletidningar i en timme. Njöt.

Allmänt: After Eight är ett musikcafé, öppet vardagar 10-15. De serverar även härlig lunch 11-13, samt har öppet vissa kvällar och dagar för olika kultur- och musikupplevelser, ordnar basarer, samt står i övrigt för en stor del av Jakobstads kulturliv, för mer info se deras hemsida.

Lokal: en av de finare lokalerna i centrum av jeppis; de äldre ytorna har en stiligt modern touch utan att förlora sin charm, lokalen är öppen och ljus. På väggarna hänger konstnärers verk, ur högtalarna strömmar lugn musik, ljusen på borden sprider värme. Jag påminns av stiliga caféer i Sverige som jag gillat. Det här caféet har personlighet.

Känsla: som att jag kunde stanna hur länge som helst, bara kaffet skulle komma och bakelserna inte skulle ha gjort mig redan nöjd efter en bit.. Kärlek.

Utbud: drycksortiment består av olika kaffetyper och -drycker (obs! parisienne!!! och mjölkskum!!! <3,>
Personal: den bästa. Vänliga, kunniga, glada. Precis som det ska vara.

Kvalitet/pris: Bästa kvalitet, bästa priset (och då menar jag lågt pris).

Som ni märker gillar jag verkligen det här caféet. Skulle något kunna förbättras vore det längre eftermiddagsöppetider, helgöppet och några mjuka stolar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar