onsdag 17 november 2010

Tired goes Wayne.

Att börja dagen med att se på 480 bilder av lika många nakna män är inte bra efter en vinostchokokväll. Fast man får göra det, om man är psycka-studerande eftersom det är i studie/ forskningssyfte.
Om man är psykstud kommer man undan med en hel del annat också. Att fråga en konstig fråga kan förklaras med att " jagvill se hur folk reagerar", att misslyckas med något i livet "är för att bättre kunna empatisera med sina framtida patienter" och att dricka alkohol fem ggr i veckan är för att "känna på hur alkisar har det"... Skämt å sido. Allt ska man kanske inte fråga eller göra. Fast man studerar mänskans beteende. Eller, om du gör det: se till att ingen som tar illa vid hör eller ser eller påverkas av det.

Det är onsdag och jag har nyss haft veckans sista föreläsning och jag är dö-trött. All energi är ut, även om detta faktist var endast veckans tredje lektion. Men det händer så mycket utanför lektionerna, så mycket processeras, så mycket utvecklas, så mycket filosofieras.

Otillräcklighet är inte en bra känsla. Många som gått i väggen av stress känner igen detta. Jag hade endast en tillfällig känsla av det men det kändes inte alls kul. Så jag började fundera hur det nu kommer sig att jag känner mig trött och otillräcklig och stressar fastän jag inte egentligen har så mycket, tenterna är faktist över!

Jag började fundera på den närmaste tiden och vad som väntar. Insikten om att jag inte har nåt att stressa över (även om det är bra att inte bli alltför lat) gav mig ett visst lugn. Stress är en flyktreaktion och när jag inte har något att fly från kan jag lugna ner mig.

Så idag har jag varit till Waynes coffee för att vila min hjärna med en härlig kakao med choklad. Men jag tänker inte skriva desto mer om det än att det är bättre än bra trots mina fördomar. Gå dit. Vila hjärnan, stressa inte ihjäl dig.

Idag tar jag Heidi-time och gör inget alls. Imorron försöker vi på nytt i dagens stress-samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar