tisdag 23 november 2010

kyla och pargasianer.

Har helv*tet frusit till is eller varför är det så kallt i Åbo? Vår lägenhet, som jag för övrigt älskar, har också frusit till is. Jag sitter under tecken iklädd tröjor och ullsockor, har på ljus, dricker te men ändå är min näsa röd av kylan och jag tror jag skulle kunna gå å värma mig i kylskåpet.
Efter en ineffektiv, allmänt nedslående måndag om man bortser från Harry Potter (som jag vill hylla) biobesöket med glass, så är det dags för mig att bli en bättre mänska, igen. Jag SKALL läsa på italienska, jag SKALL läsa psykiatri, jag SKALL skriva uppsats och presentation...Men skulle någon kunna berätta mig varifrån jag SKALL hitta tiden till allt detta???


Julen närmar sig och jag kan nu mera gå i butiken utan att rusa ut när jag hör de första verserna av "feliz navidad", ser julkalenderar och presentförpackningar. Nu kan jag tillåta mig julmusik, planera vilken julkalender jag ska se på i år och drömma om pepparkakshusbak, ja, jag har till och med sökt fram pepparkaksrecept!

Ikväll fortsätter min hektiska vecka med inflyttningsfest i Pargas. Jag har aldrig varit i Pargas. Min kunskap om Pargas räcker till fem meningar:
Pargas är ett litet ställe i Finland, relativt nära Åbo. (geografisk kunskap)
Jag känner fyra personer från Pargas. (personlig-relationell kunskap)
De har en krog där som alla ungdomar går till och således är det ganska lik Jeppis. (jämförande kunskap).
Pargas heter Parainen på finska. (språklig kunskap)
Till Pargas kan man ta en gul buss. (ospecifik kunskap)


Paraisiin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar