fredag 5 november 2010

Mansikkapaikka. Jordgubbsstället.

Dag 2 och således café 2 i ordningen av de bästa caféerna. Bör ännu nämnas att jag inte tar upp dessa caféer i någon kronologisk ordning, utan i den ordningen jag stämt träff med någon på caféerna. Alla är suveräna, på sitt sätt.
Efter tenten (som för alla intresse eller ointresse gick riktigt bra) tog min tentkompanjon och klasskompis Malin och jag glada steg mot café Manssikkapaikka alias Jordgubbsställi. Ett ställe jag besökt bara en gång förut, men som jag alltid har lust att besöka när jag går förbi den, men begränsas av att de bara accepterar CASH i form av sedlar och slantar (vilket är det enda minus för stället så kom ihåg detta!).


Allmän beskrivning: ett café du så lätt skulle utifrån dess yttre fasad missa, men med ett hjärta av guld. Bjuder på såväl lunchalternativ, café som hembeställning av bakverk.



Lokal: Caféet du går förbi på vägen till universiteten(biskopsgatan). Det första intrycket du får när du stiger på är att du i misstag stigit på i någons hem, tillhörande en gammal gumma med litet för cool stil. Här hänger tavlor, teckningar och fioler på väggar, en vacker spis pryds av krimskrams och kring ett litet antal udda bord med udda stolor och soffor hörs glada mänskors prat. Jag ser bara glada ansikten; tänk att vi får rum här idag!


Känsla: Varmt välkomnande, äkta, okonstlad, hemtrevlig.. som om jag besökte en mänska som tycker väldigt mycket om mig och vill bulla upp ordentligt (men som tar bra betalt för det) . Här sitter man inte ensam utan skrattar med vänner, beställer en kanna med något exotiskt te och njuter.

Personal: att personalen kommer till bordet och betjänar en istället för att man måste vänta vid en kassa känns otroligt lyxigt. Att vi väljer att dela pajerna är inte heller ett problem. Personalen är lika trevlig som stället, och språkkunniga.

Utbud: Ett utbud med kakor, pajer och kex står radade på ett gammalt skåp. Jag har aldrig lidit av värre beslutsångest än när jag både ska bestämma vad jag vill äta och vad jag vill dricka (med ett 20-tal olika te, kaffe och kakao sorter).

Till slut bestämmer vi oss för att dela en purjopaj (perfekt konsistens) och en vitchoklad blåbärscheesekake. Detta äter vi med cacao gjord på mörk choklad, vilket kan jämföras med "hot real chocolate" för den som smakat det. Himmel på jorden. Olalala.

Pris: dyrare, men möter definitivt kvaliteten. Kakbitar från 4 euro, pajer 4,5, kaffe billigare än på andra ställen. Summan för två landar ofta kring 15 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar