torsdag 4 november 2010

Världens bästa caféer: Café Art.

Jag har fått blogginspiration och däranefter vill jag göra en serie av de bästa caféerna, 10 dagar, 10 olika caféer. Jag är café-mänskornas cafémänska och räknar till och med cafésittande som ett av mina hobbies.

Min pappa är också en café-mänska, men för honom är kriteriet för ett bra café att det
1. har kaffe eller energidryck.
2. har spelautomater.
3. har onnensanat-lotter.

För mig är det däremot mer kritiskt. Så idag börjar min 10 dagars café resa till café Art, beläget vid aura å i centrum av Åbo.

Allmänt beskrivning: ett café som bjuder på mysig stämning, kaffe drycker skapade av finlands topp baristamästare, egna kaffebönor och konstverk av varierade konstnärer.

Lokal: placerad i en gammal, otroligt vacker byggnad vid aura å, vilket sommartid ger möjlighet att sitta vid ån och njuta av kaffet. Vintertid är lokalen varmt upplyst av originella lampor. Inredningen är tidslös. Rum för femtiotal besökare åt gången i fyra olika rum.



Känsla: som om jag vore en intellektuell europé i en estetisk, på gränsen till bohemisk miljö. Här vill jag skratta med vänner eller sitta ensam med en bok och en kaffe. Hit går man inte när man har bråttom.


Personal: kunniga, vänliga experter. Fastän det hela tiden kommer in nytt folk hamnar jag aldrig vänta.

Utbud: favoriter av både finländska som europeiska bakelser, cheese-cakes och pajer.


Kaffet: det bästa kaffet (-dryckerna) i åbo. eller finland. eller världen. Jag föredrar deras moccachino. Och de kan dessutom kaffekonsten och gör därför antingen hjärtor, blad eller annat trevligt av skummet i ens kaffe. Jag är såld.

Pris: även om man får räkna att priset av tre studentluncher går på en caféresa har jag aldrig känt att jag betalat för mycket där.
Har dessutom en Facebook fan-grupp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar