måndag 8 november 2010

snow.

Idag låg snön på marken i Åbo för första gången i höst. Det var en härlig känsla att ta på sig mössor, vantar och springa runt slottet medan solen värmde kinden och snön gjorde asfalten hal.

Det blev inget cafébesök idag eftersom jag har haft så mycket annat på gång (men de kommer nog, så frukta icke); har skrivit socialpsyckauppsats, lagat soppa, handlat, prövat klänningar jag aldrig skulle ha råd att köpa men som var så fina att jag inte kunde låta bli, samt unnat mig en påse choklad och yoghurtintäckta bitar av ingefära, apelsinskal, kaffebönor och pinjefrön. Det är suveränt.

Har börjat förstå varför italienare svär mycket. Det är för att de har så otroligt jobbig grammatik. I alla fall får deras grammatik mig att svära. Jag tror jag ska lära mig svära riktigt fult på italienska som hämnd. Maffian kommer att jaga mig, samt påven.

Det påminner mig om när vi hade italienska utbyteselever i gymnasiet och jag skulle försöka bounda med dem på ett sätt som brukar fungera mellan finländare och svenskar. Nämligen genom att jämföra svordomar. Så jag gick fram till en italienare och frågade hur man svär på italienska. Hon gav mig det onda ögat och gick sin väg. Jag tror inte de gillade mig...

No Skuche ala Gats!
(en ganska ful svordom)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar