fredag 18 mars 2011

sömnlös finlandssvensk.

Jag ligger som bäst i min säng och drar mig. Njuter av tanken på att om en stund orka mig upp och koka några koppar parisienne. Det har varit en sömnlös natt, kom hem klockan 7 efter att ha hållit mig vaken med hjälp av bästa sällskapet, lite dricka och spel. Kändes som en utmaning värd att anta och det känns riktigt bra idag. Det är bra med variation å ett litet pris för en oförglömlig natt. För att det blev till.

En av kvällens/nattens bravurer var förstås att bli finlandssvensk till pappers. Har en längre tid lekt med tanken om att hjälpa upp den finlandssvenska statistiken, men kanske har jag känt mig lite mer finsk när jag har fått ha finska som modersmål.. När man sen inser att det inte är något att hålla fast vid, räcker en öl och gruppens finlandssvenska konformitet och jag är en av dem. De lyckliga, socialt rika finlandssvenskarna. Jag har hjälpt till den finlandssvenska statistiken och officiellt bytt modersmål från finska till svenska. Jag ser redan framemot svenskspråkig post...

Ikväll ska jag försöka hålla mig vaken på teater med tjejerna, Anna Karenina visas på åbo teater. Då blir jag kulturellt lycklig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar