måndag 17 oktober 2011

feminist-javisst!

Ett litet litet frö av feminism har såtts i mig i takt med att jag börjat studera kvinnovetenskapens litteratur. Japp, precis så lättpåverkad är jag. Lite i feminist-tankar i lilla fröken och hon är omvänd. Eller inte omvänd, för frånvänd har jag aldrig varit då det gäller feminismen. Jag har bara aldrig blivit övertygad.

Jag känner en typ som tyckte feminister var äckliga, de gav honom ångest. Hans bild av en feminist var en hårig, halvlesbisk, ful kvinna som vägrar ha sex bara för att hon vill kränka mannen. Jag kunde inte ta den här typen på fullaste allvar, men mitt intresse för feminismen väcktes. Om feminister bara genom deras "övertygelse" kan skapa så starka associationer, då måste de ju vara något mer. Lite som med riktigt religiösa typer och ateister, om man får dra en liten sådan paralell.

Det är bra att ifrågasätta kön och könsroller. Inte för att väcka ångest utan för att tillåta individuella skillnader, oberoende av kön. Kanske det börjar likna jämlikhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar