söndag 5 februari 2012

När man söker jobb...

När man söker jobb kan jag oavsett jobbets svårighetsgrad få känslan av att för att jag inte en KLAR utbildning så är det som att säga att jag inget kan. Så ska man ju inte säga förstås när man söker jobb, utan man måste helt enkelt hitta nya sätt att tänka kring problemet.

Jag har jobbat varje sommar sedan jag varit 12. Jag har dessutom jobbat helger, kvällar och dagar utanför dessa. Jag har studerat flitigt i stort sett och jag har jobbat frivilligt. Ändå, när man lämnar in sina ansökan får man detta till svar: du har ingen utbildning alltså behöver du inte förvänta dig något: trots erfarenheten, trots blod svett tårar, trots god arbetsmoral.

Problemet är väl att vi är för många som kan skriva om oss själva goda saker, men de som räknas är de som kan visa på hårdfakta: en examen på papper.

Ibland blir jag lite lessen på det här.

1 kommentar:

  1. Hej. Visst var det lite lustigt. Dubbel namne :) Klart att det inte gör någonting, du var ju dessutom före vad jag kan se på din blogg. Lycka till med bloggandet. Heidi :)

    SvaraRadera