måndag 2 april 2012

skriva.

Det är en perfekt dag för att låna böcker idag. Jag har lånat Lukas Modyssons "Döden och co". Den är självbiografisk och underbart vardaglig. Jag gillar hans sätt att skriva skönlitteratur med så poetisk stil. Det är så böckerna jag tycker mest om är skrivna. Böcker som inte innehåller livsfilosofier och poetiska små verser kunde lika bra stå bland facklitteraturen. Kanske är det därför psykologi fungerar för mig. För att den facklitteraturen får en att filosofiera.

Boken får mig också att vilja skriva något själv. Jag brukade skriva romaner förr. Eller början till sådana. Jag skrev 20 sidor, sen blev det ingenting av det hela. Min sista roman slutade jag skriva när jag var 13 år. Den förstördes när datorn kraschade. Jag önskar jag hade den ännu på min dator, så jag kunde få en inblick i hur jag tänkte då. Den hette "Seinfeld" och handlade om en flicka i en by vid det namnet. Antagligen blev hon kär. Sen insåg jag varifrån mitt "0riginella" namn "Seinfeld" kom ifrån. En TV-serie från 1980-talet. Tror det var någongång kring den upptäckten jag slutade skriva. Det tog väl hårt på mitt författarjag.

Jag tänker skriva något nån dag. Annat än en blogg eller dagbok. Kanske ta en säkerhetskopia så att texten överlever en krasch. För att det är intressant att läsa sedan. Kanske är det det enda konkreta man lämnar efter sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar