söndag 16 september 2012

harmoni

Det är en vacker höstsöndag i Åbo, kanske Åbodagen till ära. Jag har sprungit längs ån och njutit av den varma blåsten. I ån tävlar mini-motorbåtar, eller kanske de bara är ute för att vi som går förbi ska få beundra dem.

Mina första veckor i Åbo i höst har varit riktigt positiva. Det är roligt att studera! Så roligt så jag funderar på om jag ska börja skriva gradu nästa sommar. Inte för att jag har bråttom ut utan för att jag vill använda min tid så effektivt som möjligt. Men vi ska se nu, ingenting är klart spikat.

Vid sidan av studierna blir det en hel del gymmande. Jag älskar känslan efter ett pass; hur maten smakar så bra, hur kroppen känns så mjuk, hur skönt det är att duscha ömma muskler. En vardagsmotionsform som jag testade på igår var dammsugande för jippii för att jag skaffat mig en sån nu.

Jag har valt att jag ska undvika en vanlig "synd" i höst, nämligen att flytta fram saker, som t.ex. att köpa en dammsugare eller att dammsuga. För när man ständigt försöker undvika små obehagliga saker så blir det en konkret eller abstrakt dammhög där som stör en och som hindrar en från att få ro i själen. Å det gäller inte bara konkreta göromål utan också sånt som att be om förlåtelse eller ringa en vän. Livet blir så mycket mer harmoniskt då. För mig iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar