onsdag 3 oktober 2012

ekonomiskt medveten

Mitt inte alltför stora bidrag från mitt sommarjobb i år fick mig att fundera på att jag måste börja tänka ekonomiskt och kanske framförallt bli mer medveten om hur jag använder mina pengar. Så i september för första gången någonsin har jag sparat varje kvitto och försökt leva utifrån en plan utifrån hur jag skulle vilja använda mina pengar och så att varje kontotransaktion skulle vara del i denna fina plan.

Verkligheten beträffande hur jag använt mina pengar skiljer sig från min plan lika som ideologier i överlag skiljer sig från verkligheten; fullständigt. Det sätter en i en liten kris, även om jag tror att allt kommer att ordna sig. Den verkliga krisen går ännu att förebygga. Den verkliga krisen är med andra ord först där när man börjar blunda för verkligheten, slutar kolla kvittona, lever som om ens tillgångar aldrig tar slut.

Jag har gjort dumma ekonomiska beslut denna månad. Samtidigt har vissa beslut varit klokare än jag någonsin gjort om jag inte medvetet beslutat mig för att det är dags för en förändring. Min "kriskassa" för oväntade livshändelser/behov har jag ibland tvingats ta till, vilket i och för sig berättar om att mina pengar också gått till saker jag "verkligen" behöver.

Medvetenhet tar ont. Men det kan också bidra till en mer bestående lycka, framom kortvarig, impulsiv njutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar