söndag 17 februari 2013

att avstå

Det här med fastan. inte lätt. Svårare än nyårslöften, egentligen. Nyårslöften får vara abstrakta såsom "jag ska leva ett hälsosammare liv" eller "jag ska börja motionera mer", ty de ska ju ändå vara möjliga att hålla ett år eller få ett år på sig att gå i uppfyllelse. Tack vare abstraktheten och jag-hinner-även-springa-ett-halvmaraton-senare-i-år" så kan vi alltid flytta fram det, till att sen antingen "glömma bort det" eller börja jämföra hälsosamheten med tidigare år med relativa, skumma mått (jag har ju faktist ätit lite mer tomat i år).

"Fastelöften" blir det svårare med. De ska helst(?) vara mer konkreta. Drick inte alkohol, ät inte kött/godis/annat valfritt, fb-fasta, be varje kväll, ljug inte. Prästen pratade om att fastan handlar om att avstå från mänskliga behov, att det gör gott för oss. Att leva för länge utan vatten, mat eller sex gör dock inte bra för mänskligheten. Däremot tror jag vi alla kan lära oss mycket av att försöka avstå något, oavsett hur lätt eller svårt det må vara. 

Jag skulle inte uppleva det vara svårt att avstå från alkohol i min vardag. Däremot skulle det vara svårare vid fest. Samma gäller tårtor, godis, glass. Det hör till speciella tillfällen och att säga nej till dem då skulle kännas som att jag inte riktigt kan ta till mig det speciella tillfället heller. Om vi lyckas lämna allt lyx till speciella tillfällen känns de mer när vi väl får dem. Som fastlagsbullen på fastlagstisdagen, glöggen i december, godiset till lördagen. Problemet är de här traditionella festgrejerna har smygit in sig i vår vardag. För mig i alla fall. Jag vill tröstäta glass en tisdag för att jag läser på tent. Jag vill smutta lite vin en onsdag för att slappna av från stressen. Jag vill ha en öl vid bastu för att det hör till badet av nån konstig orsak. Jag vill tippa keno varje dag för att lotto på lördag känns för sällan.

Jag vill byta min inställning till att lämna allt som inte hör till vardagen utanför vardagen. Vardagslyx i sin ära, men det betyder inte betyda det jag får på helgen. Vill jag göra en speciell tisdag så gör jag det, men då är reglera enligt den speciella tisdagen och inte enligt vilken dag som helst. Gör vardag till vardag och helg till helg. Det sagt betyder ju inte att vardagen skulle behöva vara mindre trist, tvärtom får det genom sin vardag sin vardagscharm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar