torsdag 4 juli 2013

bling

Jag har ju som gradu-mål för sommaren att jobba 4 h per dag. Ja vet, 4 h är inte mycket, men eftersom det ska vara 4 h EFFEKTIVT arbete så borde det ju ändå vara mer än 6-8h slapparbete. Idag ser nämligen saldot hittills ut att vara 1,5 h slapparbete varav 0,5h effektvt, så inget vidare.

Människan är ju expert på att finna ursäkter. Jag är ingen undantag. Ursäkter för detta är bl.a. byggarbetarna på taket mittemot som har oljud och är helt enkelt intressanta att se på. En annan ursäkt är att det är jätte fint väder ute, var jag ju förstås skulle helre vara. En tredje, och den kanske mest sanningsenliga, är att jag är lite lat på denna front idag.

Igår var jag på the Bling Ring på bio. Inte det bästa Sophia Coppola gjort, men inte helt skit heller. Det som den här filmen visade var dock en ganska intressant och träffande bild av en viss grupp av dagens ungdom. De som aldrig får nog av materia och yta. De som är själviska och självcentrerade. De som tar bilder av sig stup i kvarten för att sätta upp dem på fejan direkt efter, bara att visa hur de ser ut och med vem de hänger och vad de gör. De som har redan allt men aldrig får nog, de som törstar ständigt efter dyrare och mera grejer. De som ser kändisar som gudar. Liksom de där flickorna som tyckte att Bieber får göra vad han vill, slå vem han vill och bete sig hur han vill.
Jag känner inte igen mig i ungdomarnas drömmar, men jag förstår dem. De försöker fylla ett tomrum på det enda sättet dom känner till, det som filmerna, kändisarna och skvallertidningarna lärt dem. Å det är ett tomrum som endast växer större för varje begär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar