onsdag 3 juli 2013

Blogg-avundsjuka

Ibland drabbar den mig. Bloggavundsjukan. Varför skriver hon så jäkla bra? Varför har inte jag en kamera som kan ta så där fina bilder? Varför är inte mitt liv mer intressant? Varför vågar inte jag utelämna mig som hon?

Det är svårt att skriva en bra blogg. Jag har skrivit om den här förut för det är något som stör mig. Jag har så svårt att balansera vem jag skriver bloggen till. Är den för mig eller för någon annan? Liksom de flesta saker i livet är det inte alltid självklart att det blir bäst när man gör det för sig själv, likalite som det är självklart att det blir det när man gör det för någon annan. Ändå känns det som det här är något som bra bloggande handlar om. Kanske skulle jag skriva bättre om jag visste vem som läste bloggen. Vissa saker är ju saker ja vill att vissa ska veta, men andra inte skulle få höra. Det är svårt att vara anonym och samtidigt skriva under.

För att dämpa min bloggavundsjuka är följande strategier ganska beprövade och funkar semibra:
1. gläd dig med den som har den fantastiska bloggen
2. förbättra din egen blogg, t.ex. med bilder
3. erkänn att du inte kan tävla i bloggande med andra, det finns alltid någon som är bättre, snyggare, mer ambitiös osv.
4. fråga dig själv varför du skriver.
5. tänk på bloggande som terapi, inte som något man behöver prestera i.
6. skriv en blogg om din avundsjuka för bra bloggare

Så.. int mer om d.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar