torsdag 29 augusti 2013

om att tjuren vid hornen

Om det är något jag har svårt med (å säkert många andra också) så är det att ta tjuren vid hornen, dvs. att utföra något man kanske inte egentligen vill men som ändå är nödvändigt att man gör.

Har tänkt att det är ganska intressant idiom, som jag antar hänvisar till att möta sin rädsla för om jag någonsin stod framför en tjur vore jag nog ganska rädd. Tog jag den i hornen vet jag inte riktigt vad som skulle hända, men jag vet att det skulle kräva mycket mod av mig. På gränsen till idioti nästan, men i alla fall. Det är väl därför vi är så bra på att bortförklara varför vi inte tar tjuren vid hornen.

 Men jag tycker inte om den där fula, äckliga tjuren som står och dreglar och tittar mig rakt in i ögen. För tjurar är inte som snälla tjuren Ferdinand; de är varken söta, snälla och sitter under en korkek och doftar på blommorna. Så istället har jag blivit väldigt bra på att gå runt staketet där tjuren står och försöka komma ett sätt att gå förbi tjuren eller att helst undvika tjuren.

De bästa sättet att undvika tjurar, är som tidigare nämt bortförklaringar. Vi säger att tjuren inte är viktig, att det finns andra sätt att nå lycka eller vad vi nu vill nå. Det kanske vanligaste för mig är att säga att jag tar tag i tjuren senare, just nu fokuserar jag på nåt annat. Något som är lättare. Något som inte kräver mod eller att jag utmanar mig och tar mig ut i obekvämlighetszonen där tjuren står och väntar på mig.

Ett annat rätt så effektivt sätt är att gå i en annan riktning. Gå bort från tjuren. Vandra runt hela jordklotet ifall det är nödvändigt. Det viktigaste är att inte komma fram till tjuren, så är livet frid och fröjd. Det finns två problem med detta närmande sätt. Det första är att det blir jäkligt långt att gå om vi ska runt hela jorden. Vill du verkligen lägga ditt liv på att undvika något istället för att möta det och få hela livet framför dig? Det andra är att risken är att tjuren blir ännu mer skrämmande när du går längre bort från den. Din fantasi börjar spela in, du börjar tro att tjuren är jäääättestor och jätteond. Å att du aldrig kan ta det i tjuren för då händer nog något katastrofalt.

Ett tredje "lösning" är att säga och leva som att tjuren inte finns. Då behöver jag inte ta det i hornet. Tyvärr så är tjurar inte helt små djur eller tysta och gör sig på så vis förr eller senare kända. Kanske viskar de i dina drömmar, kanske gör de dig stressad även om du inte förstår varför. Det krävs mycket energi att undertrycka tjuren, rädslan.

Det bästa sättet för att ta tjuren i hornen tror jag är att se den rakt i ögonen, erkänna dess existens och förstå vilka konsekvenser det kan gälla om vi tar tjuren vid hornen. Vi blir kanske slagna, nedtrampade eller så möter vi en liten ferdinand i tjuren trots allt. Försiktigt kan vi sedan börja närma oss den. För när det gäller tjurarså är det vi själva som är största problemet, men som tur kan vi lära oss hur vi närmar oss tjurar och andra rädslor och saker vi inte riktigt vill göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar