fredag 1 november 2013

Blodtörstarn

Hej, gissa vad, nu har jag kört 31 dagar, alltså hela oktober köttfritt! Fiskfritt också, med undantag av 3 musslor, men de är väl inte ens en fisk??

Så, vad har jag lärt mig under denna månad?

Dessa saker:
1. Mängden kött vi äter i Finland är överdriven.
2. Våra muskler förtvinar inte även om man inte äter kött varje dag.
3. Det finns massor av goda proteinkällor som inte är animaliska.
4. Det finns alltid rum att äta mer grönsaker.
5. Kroppen och knoppen mår bra av denna diet.
6. Vegematsutbudet i lunch- och andra restauranger är begränsad och borde förbättras.
7. Livet är för kort att äta kött varje dag.
8. Vi mår bra av utmaningar.

I helg ska jag dock gotta mig i lax och pilgrimsmusslor.

 Jag gillar idén av att varje månad har sitt eget tema. Tyvärr kan jag ju inte gå in i Movember (spara mustasch för att väcka medvetenhet om mäns prostatacancer),  däremot så kunde jag bestämma att under november av samma orsak:
1. inte raka mina ben eller armhålor
2. inte äta något som blivit stekt.
3. inte byta strumpor.
4. inte noppa ögonbrynen.
5. inte tvätta håret med shampo.
6. inte köpa något som inte är ekologiskt.

Ja, listan görs lång. Men jag har bestämt mig:

 I november utmanar jag mig själv att inte köpa något "onödigt". Det här innebär allt som går utanför den normala bekvämligheten med mat, dryck, värme, husgeråd och studiematerial.


Ps. Fick lite fina blommor från jobbet idag. Mer blommor vill jag ha i mitt liv också.
Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar