söndag 2 februari 2014

Del av något större

Igår ringde de från akutmottagningen och sade sig ha dåliga nyheter om att en närstående hamnat dit. Mitt hjärta började bulta hårt och jag tänkte inte klart förrän jag fick höra det som avslöjade att personen ringt fel. Puh! (För min del alltså, låter tragiskt för ngn annan)

Livet är långt ifrån förutsägbart för oss mänskor. En dag är vi upp i det blåa, en annan nere i gropen. Vem trodde att den händelsen i mitt liv, det lilla slumpmässiga mötet, skulle avgöra min historia mer än alla de stora, självvalda, stabila faktorerna? Jag ler åt livets "påhittighet" ibland.

Igår var jag på ett av de vackraste bröllopen jag bevittnat. Det var starkt från första början, när Nilla fick sin Nate, och Nate sin Nilla. Och fastän jag inte var där när de träffades, så har jag hört att historien från första början var stark, vilket ger mig känslan om att kanske det som för oss känns som slumpen ändå har för länge sen blivit pusslat ihop av en större kraft. Pusselbitarna måste bara hitta sin plats i våra liv,  "IRL".

Vad är då slump och vad är Guds hand? Håller Gud ihop de stora pusselbitarna och slumpen avgör när och hur de sätts ihop? Oavsett hur det ligger till så har detta par en stabil grund att stå på, trots att pusselbitarna kommer från olika kontinenter. Å trots att deras livet som någon uttryckte det på bröllopet aldrig kommer bli förutsägbart eller tråkigt. 



PS. Vi på bilden (en saknas) har varit hemgruppen DANS ( del av något större) i fyra år... Å vi hade nog ingen aning vid starten om att våra liv skulle bli såhär (bra), men vi hoppades hårt. Gud är god. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar