tisdag 12 augusti 2014

5 x 5

V har fått mig motiverad att pröva på en speciell forms styrketräning, närmare bestämt 5x5 stronglift upplägget. Det bygger alltså på att man bara kör 5 reps 5 set a. samma 5 övningar, uppdelat på 2 gånger, 3 träningstillfällen i veckan. Varje gång ska man öka belastningen, men endast 2,5 kg åt gången. När man kommer upp till en platå (klarar ej en vikt 3 ggr) minskar man med 10 % och fortsätter på samma sätt... 

Jag har nyss börjat programmet, så de ska bli intressant att se var min första platå är. Det jag måste vara noga med är att få tillräckligt med vila å återhämtning, när jag ju helre skulle köra på för fullt mest hela tiden. 

Mitt mål är främst att se hur långt programmet passar mig och om jag får några resultat med det. 
Nu ska jag se om mina bröd är klara :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar