tisdag 30 september 2014

Val som definierat mig.

Jag har funderat på mitt liv. Funderat på de val jag gjort. Å tänkt på situationer, val eller händelser som definierat mig. Jag har kommit på några saker som varit och är ytterst viktiga för mig och som gjort mig till den jag är, å utan vilka, jag inte skulle vara lika lycklig. 

Här kommer min lista: 
- Året 1989: jag föds till tjej. Tacksam för att vara kvinna idag trots att det är jobbigt tidvis under månaden och att samhället fortfarande föredrar det manliga könet på vissa punkter. Men samtidigt; jag får föda barn, jag har större bröst, mitt svett doftar rosor och jag får vara symbol för liv. Å slipper militären, dessutom!

- Året 1991: Vår familj flyttar till Larsmo. Ok att jag som 2-åring inte hade mycket att säga till om detta, men jag är tack vare detta larsmobo nånstans djupt inne i själen. 

- Året 1999: Jag börjar satsa på skolan. Det var nånstans vid den här tiden jag insåg att jag inte är speciellt begåvad på något. Men jag hade tålamod att lära mig saker utantill, all tid i världen å min pappa gav 50mark för varje 9:a i proven. Utan den nörd som då utvecklades hade jag nog inte kommit dit jag är akademiskt sett idag, för jag har verkligen inte varit den vars intelligens kan kompensera för hårt pluggande!

- Året 2004: Jag börjar umgås med några riktigt fina flickor, som har påverkat mig å varit med i livets upp å nedgångar. Utan dessa vet jag inte var jag skulle vara idag.  Samma år döper jag mig, vilket var ett steg i min kristna tro, som nog definerat mig. 

- Året 2006: Söker mig till gymnasiet, fast jag tänkte mig yrkesskola tidvis. Utan detta val skulle jag nog jobba på ett bageri i nykabi, vara gift 3-barnsmamma å bo i Kantlax, vilket int är så illa men ändå- inget för mig idag.

- Året 2009: Blir student och kommer in på psyckan. Troligen mitt livs bästa val. Finns väl inget idag som definierar mig lika mycket som detta idag. 

- Året 2010: Anmäler mig till halvmaraton å börjar därmed löpa "på allvar".. De fördelar i form av bättre hälsa, psykiskt mående, självförtroende mm. som detta val att börja träna på riktigt gett mig -å ger mig än idag- är oersättligt. 

- Året 2011: Jag träffar min kärlek på dansgolvet. Efter en vecka är jag tillsammans med världens bästa pojkvän å sambo. 

Året 2014: Skulle så gärna vilja skriva något hit. Å vem vet, kanske har ålandsflytten innebärt mer än jag idag förstår. Men hittills är jag nöjd med att detta varit ett år då jag gjort min praktik, bott kort på åland å förhoppningsvis får färdigt min gradu :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar