torsdag 9 oktober 2014

Du är vad du läser

På senaste tiden har jag börjat sätta ner mycket mer tid på läsning. Orsak:
1. Jag vill veta mer 
2. Jag har börjat prenumerera på 3 tidningar i höst
3. Jag har min i-phone alltid med mig, vilket möjliggör blogg- och e-boksläsning oavsett var jag är när jag får en stund över. 
4. Det är höst å därför extra mysigt att läsa.

Men jag fastnar verkligen inte för allt. För en sak har börjat slå mig allt mer å det är vilket stort inflytande läsningen har på ens världsbild. Det formar den bla genom selektiv uppmärksamhet. Visserligen styr vi ju själv valet när vi väljer bok eller de bloggar vi läser. Men hur säkert vet du vad innehållet är? Vilka ideer ger boken dig? Vad säger den om världen? Hur ser den på mänskan? Vad är ett gott liv å en god mänska enligt boken?

Alla dessa är saker som går att få något svar på i boken, men som åtminstone jag rätt okritiskt inte reflekterar över. Å som sagt gäller det ju även bloggar, även om det blir på ett större sätt genom bilder å dyl. 

Denna tanke fick mig iaf att börja läsa nya bloggar. För jag vill inte läsa bloggar som handlar om överdriven konsumtion eller som fastnat i ytligheter. Naturligtvis är de flesta bloggar knappast renodlat "ytliga", men det finns en stor del hintar om vad bloggaren vill säga om sin världssyn om man gör en liten analys. 

Jag vill läsa böcker och bloggar som inspirerar mig. Å vars ideologier jag tror bygger upp mig å inspirerar mig, inte får mig att vilja ha mer å mer å aldrig vara nöjd där jag är. Trots allt är vi vad vi läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar