söndag 14 december 2014

En reseberättelse. Erfarenheter av Schweiz.

Fredag (my birthday)

Hehe.. alltså ibland får man nog va tacksam för att V och jag tycker båda om  att vakna relativt tidigt. Nu ligger jag nämligen vaken sen 5:00 och tänker att Malena kommer vakna kl 10... 

Men hur som helst, det är min födis och jag e i geneve och det känns GREAT! :)) Efter att hela gårdan for till resande å osäkerhet om jag ens sku komma fram pga blåsten så e man ju väldigt nöjd över att kma fram så att säga. 

Men jag måst nog säga att de var en av de bästa flygresorna i mitt liv. Varför?
1. betalade under 30e för resan
2. for i tid
3. fick en flaska valfri vin gratis
4. fick en extra smörgås
5. fick choko!
 
Så nu vet ni att det räcker med gratis vin å choko å mat för att göra det här födelsedagabarnet glad.

Några tankar om att bli 25: "its perfectly ok to not have your shit together at 25."

Under dagen och kvällen utforskades Geneve. Geneve är riktigt fint! Gamla stan var kulligt och fontänrikt, påminde rätt mycket om Stockholms gamla stad faktist! Vi åt croissanter å jag drack kaffe, å solen lös ända intill eftermiddagen.

Men vackrast var ändå utsikten från Mont Saleve. Det är sådana vyer som får en att förstå hur små vi är. Vi fick ta en cable-lift den största delen upp, de var Malenas present till mig. Resten av vägen gick vi, även om vi int gick upp helt till toppen. 

Efter allt hajkande blev det tre-rättersmiddag i gamla stan på en restaurang jag blivit tipsad om av trip-advisor. Geneve är ju typ dyrast stan i världen så jag tänkt nog att jag aldrig kommer ha råd med middagen, men de var ju ändå min 25 års dag så jag tog ett gott rödvin från geneve till dessutom! Så tomatsoppa till förrätt, renköttsburgare till huvudrätt och "apple-crumble" med vaniljglass + hälten av malenas creme brulee till efterrätt. Mums! Dyrt men värt det! 

På lördag for vi till Bern efter att jag angstat om jag har råd eller inte. Men när vi satt på tåget och fick njuta av resan visste jag att det var rätt beslut! Bern är nog troligen den vackraste stad jag besökt! Mest antagligen för att den är omringad av berg, å dess kullar gör ju int det fulare. Å husen är sååå vackra. Tror nog ingen har "ååh"-at lika mycket som vi, så pass att man skulle kunna säga att vi uppfann orden arkitektur/syn-orgasm å berg-stön. 

Å julstämningen infann sig så fort mörkret lagt sig å ett hav av ljus växte framför oss i form av 1000 ljus på ett torg, julmarknader å 100m höga julgranar. Blev ingen gluhwein denna gång, men tror jag vet hur glögg smakar ;) Å ingen annan shopping heller, men de lider jag int av. Utsikterna är värda mer! 

Nu är det söndag å jag är nöjd att gå hem via stockholm. Det har varit en lång helg, eftersom vi hunnit med så mycket! Å jag är nöjd, mycket nöjd över att vara 25 å ha upplevt detta! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar