söndag 14 december 2014

Lite avslutande tankar

Sitter på båten efter att ha rest hela dagen, så jag är minnsann trött. Men lite avslutande reflektioner och några bilder kan jag bjuda på (flera finns ju på min fb). 

För det första, så måste vi prata pengar. Jag shoppade INGET i geneve utöver mat för att överleva och resor med buss och tåg. Ändå blev det dyrare än jag tänkt, mest pga att jag inte tänkt mig att resa till Bern. Eller äta en trerätters med rödvin. Men båda dessa var defintivt värt det och mer prisvärt än något jag kunde ha shoppat (ps. man fönstershoppar i geneve ifall man int är miljonär). 

Men utifrån detta kom insikten att det är precis så här jag vill leva: uppleva framom konsumera. Göra istället för äga. Vara istället för ha. 

Å det är skönt att förstå att det här är bakgrunden till min "snålhet", att tron att det finns mer meningsfulla saker än dyra plagg och statusprylar som man "ska ha" att lägga pengarna på gör att jag väljer väldigt nogrannt vad jag köper. Jag gör ofta rätt medvetna inköpsval och får lätt ångest över meningslösa eller onödiga impulsköp, saker som inte är värda dess värde, t.ex. är en cokis om dan/år = en södernresa. Jag tror jag räknar saker i resor.

Men tillbaka till ämnet. Vem behöver saker när man får se ställen som det här:

Det här:


eller det här:


Nä just det. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar