torsdag 18 december 2014

Lucka 18: Mina favoritord

Lämpligt så här med tanke på gårdagens missöde kom återigen mina favoritord i mitt huvud:

Acceptera
de plötsliga förändringarna
som rubbar dina planer,
krossar dina drömmar,
ger en helt annan inriktning
åt din dag
Och kanske, vem vet,
åt ditt liv.
Det är inte slumpen.
Ge din Fader
frihet att forma
ditt livs väv.

(Dom Helder Camara, Tusen skäl att leva)

Det är ord som följt mig ända sedan jag läst dem första gången, å har gett mig mycket tröst genom åren. Min goda vän Sara står bakom många av de böcker som gett mig vishet genom åren som gått och det är med hennes röst jag hör de här orden läsas upp. 

När jag tänker tillbaka har ju mitt liv verkligen inte gått i den riktning jag tänkt mig nångång, tack å lov får man väl säga. Jag tror vi har livets mening inom oss och våra intellektuella eller prestationsinriktade planer kan knappast rubba dessa. De gör bara vägen till meningen längre. 

Saker som skulle ha skett ifall saker gått som jag en gång önskat:

1. jag skulle inte bli psykolog (utan ungdomsledare eller arkitekt)

2. jag skulle inte vara ihop med V (ska jag räkna upp alla brustna kärlekar som jag hoppades på en gång? tack å lov för denna)

3. jag skulle inte vara barnlös och ogift (när jag var yngre kunde jag drömma om att gifta mig å få barn rätt ung, idag är jag nöjd med hur det är. nog hinner man!)

4. jag skulle se rätt annorlunda ut (med dagens utseendekrav finns det ju absolut vissa saker man tidigare haft komplex för, idag är jag rätt ok med hur det är idag. Trots allt, jag är jag och tycker om mig i min ofullkomlighet)

5. min primärfamilj skulle vara annorlunda (hur många gånger önskar vi inte förändringar i andra, förrän vi inser att vi bara kan förändra oss själva? jag älskar och accepterar min familj idag precis som de är. Det jag tror är rätt för dem kanske inte är det, å oavsett har jag ingen rätt att bestämma hur de ska leva sitt liv.) 

6. Jag skulle inte ha rest till Geneve och Bern (en slump som sammanföll med en annan slump).

Några små saker där. Med detta i åtanke täner jag nu på annat sätt på min gradu och känner mig upplyft av all uppmuntran jag fått av andra. Ni är guldvärda!!


Ge din Fader frihet att forma ditt livs väv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar