tisdag 2 december 2014

Lucka 2: Tappa hakan!

Igår var jag till tandläkarn för att jag hade en sån akut tandvärk förra veckan. Värken har dock kommit å gått under en längre tid, men är det något man flyttar fram så är det väl just tandläkarbesök??! 

Hursomhelst, det visade sig att det var inget hål eller skada som kunde förklara värken. Däremot midstänkte man stress-bett. Skulle jag spänna till käkmuskulatur så pass och aldrig ha noterat detta? Kunde inte tro det?! Å kunde det ligga bakom all värk?

Under dagen fokuserade jag min uppmärksamhet på min käke alltid när jag kom ihåg och minnsann: jag spänner min käkmuskulatur konstant till den inre bilden av Morran!


 Å när jag läste på insåg jag att de troligtvis ligger bakom tandvärken och huvudvärken jag känt den senaste tiden. 
V nämnde också att jag gnisslar tänderna om nätterna, något jag hade absolut ingen aning om. 

Läser man på lite mer å hör sig runt hör man att tandgnissling å stressbett inte alls är ovanligt! Speciellt inte bland kvinnor med den fagra sittpositionen av Godzilla framför datorn.

photo from: http://www-app.igb.illinois.edu/labs/gaskins/personnel/godzilla.html

Men det finns saker man kan göra mot detta! Å ett första steg är förstås att medvetandegöra. Det andra är att följa råden som hittas bl.a. här: http://www.yths.fi/filebank/2315-Narkuttelu_RU.pdf

...Som att "tappa hakan", ändra sittposition, fokusera på avslappning å andning, fokusera på orsaken till stressen å göra nåt åt den, massera nacken, "gymnastisera" käken etc. 

Så, idag tänker jag vidarebefordra denna info till speciellt alla kvinnor! 
 
Känn efter, pressar du ihop tänderna just nu????

Uppmärksamma detta nu å förebygg framtida tandlossning mm.! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar