tisdag 9 december 2014

Lucka 9: Tänk på miljön, ät dina rester!

Ok, här är dagens miljötänkande lucka. Ni vet hur man alltid har rester i samband med julmat? Jag hör till dem som tycker att man aldrig ska slänga rester! Inte tills resterna kryper. Nä, men så långt går de int för jag tycker jag e ganska bra på att ta vara på rester å göra nåt av det. En kycklingsås omvandlades t.ex. till en soppa igår för att orka äta den ännu en dag. Om det är nångång vi ska tänka på hur bra vi har det å hur många som
svälter i världens så är det väl kring jul, så är det int bättre man slutar slänga bort mat = pengar å ger bort det överflödiga istället?

Så i morse gjorde jag plättar av risgrynsgröt, vilket jag tycker var lite nytänkande.. Inte för att det inte finns andra som gjort det, men jag gjorde mina plättar utan mjöl.

Blandade helt enkelt: 1,5 dl risgrynsgröt, 1 ägg, 1 tsk psyllium + lite salt, socker, kardemumma

Stekte i smör



Och åt med bär och mandelsmör.Yum! 


Aldrig tråkigt med rester, tvärtom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar