torsdag 12 februari 2015

Frukostfavorit

Som alla som följt bloggen vet älskar jag frukost och varierar den gärna. För tillfället är favoritfrukosten denna:

Banan-nötgröt med jordnötssmör och sylt


Låter kanske jättekonstigt? Men det är så himla gott! Jag följde inte något recept utan har blandat ihop det bästa av flera recept. Så det är lite av det bästa ur alla världar. Varför det kanske bara är jag som tycker det är gott?? Nä, det tror jag icke. 

Det här behöver du:
1 banan
0,75dl havregryn
0,5dl råggryn
2 dl mjölk
liten klick smör/kokossmör
kanel,kardemumma, vaniljessens, salt

Dessutom:
sylt, jordnötssmör, nöt&frömix

Så här görs den:
1. Skiva och stek den mogna bananen i lite fett (på medelhög värme) 
2. Tillsätt grynen & kanel, stek i några minuter, blanda runt emellanåt
3. Tillsätt mjölk, vaniljessens och kardemumma, låt koka upp gröta sig
4. Tillsätt lite hackade nötter och frön, samt pikipikiliti salt (sådär som ni kryddar grötar vanligen.)
5. Servera å toppa med jordnötssmör, sylt å lite extra nötter. Njut! 


Ps. Mina bilder blir ju int sådär superfrestande, men snart har jag kanske råd att investera i en bra kamera (å tid att lära mig lite mer om photoshop).  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar