söndag 22 februari 2015

En lösning till det livsfarliga stillasittandet

Ligger min söndagsvana trogen i sängen. Ska man tro dagens forskning är det ju typ livsfarligt att sitta stilla. Personligen tror jag det finns ganska många andra saker som förklarar detta samband, men jag tänkt ändå att jag löser denna ekvation med "rörligt liggande", å pendlande mellan aktivitet och sängen genom hela dagen. Trots allt undvikar jag ju då stillasittande.

Låt mig ge ett exempel ur mitt eget liv, idag: Jag vaknar, går ut å går, vilar på promenaden, går upp å lagar frukost, vilar på frukosten, går upp å lagar lunch, vilar på lunchen, går upp å städar, vilar på städningen, går å tränar, vilar på träningen, lagar middag, vilar på middagen, bakar/pysslar etc, vilar i soffan, ja... å den vilan kan sen räcka tills det blir dags å sova igen.

Här vill jag då framhäva att även om jag vilar raklång sker det alltså en del aktivitet i denna position. Hittills har jag hunnit läsa både om simteknik å att "bota stress", planera min träning framtill maj och mitt veckoschema. Alltså i liggande position, men inte helt stilla (rullar mig runt emellanåt, vänder blad). Så även om jag ligger på latsidan så är jag inte helt lat så att säga, höhhö...

Det problematiska är dock att det även finns studier som visar att ju mer tid man spenderar i sängen desto större risk att dö tidigare. Så jag tror jag får ligga i soffan i framtiden ;)

Nåja, nog om det. Här får ni två bilder som summerar helgen: God mat (bl.a. fattiga riddare) och promenader :)


(Man sku tro att det är mina fotspår men det är det inte)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar