lördag 21 mars 2015

10 saker ni ( kanske) inte visste om mig

Lite kuriosa så här på lördan:

1. Jag hade r-felet som barn å sa l istället,  å kan fortfarande ha svårt att rulla på r-ljud. Ibland resulterar det i att jag talar otydligt.

2. Jag har varit vegetarian i en kort episod som 9-åring. Sen lura mina systrar i mig en hamburgare å så var de slut med det. 

3. Jag har aldrig ridit en häst. Vet int varför, tycker ju de är rätt ståtliga djur. Dock hade jag aldrig den där hästfasen som barn, ni vet när en del flickor var helt obcessed med hästar. Däremot smittades jag så tillvida att jag började rita hästar.

4. Jag har aldrig, så vitt jag vet, haft vattkoppor. Så när jag får egna barn ligger vi kanske alla sjuka samtidigt, whippey. 

5. Jag har läst å tagit kurser 7 olika språk: finska, svenska, engelska, franska, ryska, italienska å spanska. De fyra sista kan jag ändå inte, men jag lyckas ändå blanda dem friskt ifall jag åker till endera landet. 

6. Jag fick ofta uppträda som barn genom att sjunga finska sånger i såväl kyrkan som dagis och olika fester. Av nån orsak var det exotiskt med att vara tvåspråkig på 90-talet i larsmo/jeppis, eller så var det att viktigt att få in finska inslag för att visa på acceptans över språkgränserna. För jag tror int de var pga min fagra sångröst. 

7. Jag tatuerade mig som 13-åring. Skulle aldrig tillåta mina egna framtida barn att göra de förrän de var 18 år dock å fick bestämma själv. Samtidigt har jag aldrig ångrat min tatuering, å jag uppskattade uppmärksamheten å chockreaktionerna som jag fick av att vara först med tatuering i högstadiet. 

8. Jag kommer ännu nånsin att 1. springa ett marathon, 2. bestiga kilimanjaro och 3. pilgrimsvandra santiago de compostela.

9. Min syster Daniela valde mitt förnamn och min pappa mitt andra namn. (Idétorka, dvs listans kuriosa börjar ta slut)

10. Jag börjar gråta superlätt när jag ser lyckliga eller ledsna personer på tv, men det går snabbt över. Däremot gråter jag ytterst sällan för att jag själv är ledsen, glad, etc. Men när jag gråter över nåt jag är ledsen för blir det ofta svårt att sluta, som en kran som är svårt att stänga av.

2 kommentarer:

  1. Jag drömmer också om att gå santiago de compostela, speciellt nu efter att jag nyligen sett en film om vandringen (tror den hette The Way).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Säg till om du vill ha resesällskap :D å tack för filmtipset! :)

      Radera