fredag 20 mars 2015

ACT

Det handlar om ACT och FACT nu, det jag bestämt mig på att bli expert på. Med andra ord: Acceptance and Commitment Therapy. Att acceptera livets smärta och lidelser, att lära sig hantera osäkerhet. Det här är det morgondagens kbt, det är jag säker på. 

Jag började redan i somras, nu är jag inne på det igen. Folk pratar om det som något revolutionerande. Jag tror på det. Det handlar om att komma ifrån det västerländska tänkandets "vi kan lösa alla problem" till de österländska traditionernas "livet innebär ett lidande, allt vi kan göra är att välja hur vi förhåller oss till det". Det handlar om en mental flexibilitet som går att läras in. Det handlar om att klarlägga och leva i enlighet med sina värderingar, trots livets lidanden. 

Jag övar ACT i mitt eget liv. Jag får därför ingen ångest för att jag vaknar mitt i natten. Det är inget jag tänker medicinera bort. Jag tänker finna mig i det, förbättra mina sömnrutiner å lita på livets tendens att ordna sig, på kroppens klokhet. Jag ser dessa nätter när jag vaknar upp i mina tankar istället som en möjlighet att reflektera utan att grubbla, läsa å få egen tid. Nästan som en gåva. Å just där i den insikten somnar jag igen. Å inte har jag lidit av trötthet, ångest eller koncentrationssvårigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar