torsdag 19 mars 2015

Varför massage hjälper mig

Har nu sedan december unnat mig helkroppsmassage regelbundet, dvs. varannann vecka. Det har varit en av de bästa investeringarna i år! 

Jag tror nämligen att massagen har fått symbolisera det förhållningssätt som jag har speciellt valt att ta till mig själv i år: att vårda och sköta om. Jag har i många år försökt tysta ner kroppens behov och inte riktigt förstått att när kroppen int mår bra mår int knoppen bra, å tvärtom. Ett utmärkt exempel är t.ex. stressmagen jag led av för ett år drygt år sen som jag nu i efterhand ser tydliga kopplingar till en stressig period å ett negligerande av kroppens signaler.

Visserligen har jag alltid ätit hälsosamt å tränat, men det är den där andra delen som behövs å: vilan å omvårdnaden, att visa tacksamhet å kärlek till den kropp som gör alla rörelser å livet möjligt. Massagens främsta betydelse är för mig därför inte att lösa upp spänningar å ge mig en skön timma i någon annans händer, utan att visa mig själv att jag är värd att bli ompysslad och att mitt välmående, kroppsligt å psykiskt, är vad som behöver prioriteras för att orka med livets upp- å nergångar.

 
Även om spänningarna är borta å jag känner att stressnivån sjunkit tänker jag fortsätta med massagen ända tills jag tröttnar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar