tisdag 31 mars 2015

Referenser

Som typ resten av svenskfinland fick jag mig en mindre trevlig överraskning när jag tittade ut genom fönstret. "Snö! I slutet av mars!". När jag tänker efter förstår jag förstås att jag det är helt normalt, snö vid påsk är kanske snarare regel än undantag. Om jag minns rätt brukar vi ha vinter i österbotten på påskhelgen, å vår i  Åbo när jag kommit tillbaka. Sådär generellt.

Men det är liksom det. Att jag inte har några referenser längre. Jag vet inte hur det brukar vara på Åland. Å jag inser att det handlar inte bara om vädret. Vem går man till om man har problem med X? Var finns företagshälsovården? Vem frågar man om det?

Vuxenvärlden är rätt lång ännu för mig ett outforskat kapitel, med alla institutioner man borde känna till. Lägg då till att det sker på en ö med egna lagar och egen syn på hur saker sköts. För att inte säga egna namn på dessa. 

Jaa, det finns mycket att utforska här som sträcker sig långt över om det är normalt med snö i april. Men den snön har förövrigt redan smultit bort. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar